You are here: Home Reis Dagverslagen 18 november (Denick Murray)

18 november (Denick Murray)

E-mail Afdrukken

Dagverslag 18 november
door Denick Murray

Om 08:00 uur zouden we verzamelen in de lobby van het hotel, dat betekende dus om 07:00 uur opstaan. Na een zeer welverdiende nachtrust van ca. 7 uur was het tijd om op te staan. Vandaag gingen we weer bedrijven bezoeken dus de dresscode was 3 sterren. Dat betekent: jasje dasje. Het ontbijtbuffet in dit gigantische hotel was zelf ook gigantisch, maar Wouter en ik gingen voor een redelijk traditioneel Engels breakfast in plaats van een van de vele Oosterse liflafjes.
Iedereen zat redelijk op tijd in de bus, dus we konden vertrekken naar het eerste bedrijf van vandaag: KIST. Dat betekende dat we van Seoul richting Daejeon (de Silicon Valley van Korea) gingen rijden. Vanuit de bus zagen we nu Seoul (spreek uit: Soul) voor het eerst bij daglicht. Wel jammer dat de ramen van de bus zo snel beslagen waren. De route voerde ons even langs de rivier en langs mooie bruggen en het voetbalstadion. Seoul heeft trouwens 10 miljoen inwoners. Er wonen rond Seoul ook nog zo’n 10 miljoen mensen. We zagen hier weer veel verhoogde snelwegen, net als in Kuala Lumpur. In Hanoi zagen we dat helemaal niet, daar zijn alle wegen in de stad op maaiveldniveau. Aan de rand van Seoul werd het meteen al bergachtig en de eerste tunnel door een berg heen liet niet lang op zich wachten. Dit soort tunnels hebben ze vrij veel kwamen we achter. Na een hele tijd rijden door de ochtendspits rond Seoul (ca. 2,5 uur), kwamen we enigszins te vroeg aan bij KIST. Daarom werd ons door de gastheer een rondleiding door het museum van hun geschiedenis aangeboden. Dit museum had de toepasselijke naam van KISToreum en stond in een apart gebouwtje op een heuveltje. De hele campus van KIST was erg mooi groen aangelegd met bomen en sloten (met ijs er op!). In het museum hadden ze de verwarming nog niet aangezet dus het was er nogal koud. We kregen van onze gastheer een rondleiding door dit 3 verdiepingen tellende gebouw. Dit gaf ons een goede introductie in het brede werkterrein van KIST. Vervolgens liepen we naar een ander gebouw waar we officieel verwelkomd werden en mochten we een enorm auditorium in voor een presentatie. Deze begon natuurlijk met een flitsend filmpje voorzien van Amerikaanse voice over. Daarna kregen we een rondleiding bij KIST, ze focussen zich vooral op toepassingen van materiaalonderzoek. Ze hebben ook een robot ontwikkeld voor gevaarlijke taken. Dit is een klein robotje dat trappen en andere onregematige ondergronden aan kan. Deze is ook ingezet in Irak en dat werd ons goed duidelijk gemaakt. Na een kort bezoekje aan KIST was het al weer tijd voor het volgende bedrijf: Samsung. Maar eerst was het tijd voor de lunch.
Vlak bij Samsung gingen we even lunchen in een traditioneel restaurant. Onze gids raadde ons black noodles aan en vertelde er nog een mooi verhaal bij: Zoals in het westen valentijnsdag wordt gevierd vieren ze hier een dag in februari dat de meisjes de jongens die ze leuk vinden een cadeautje moeten geven. De jongens moeten een maand later chocolade teruggeven aan het meisje. Nog een maand later eten de mensen die geen cadeaus hebben gekregen met elkaar de black noodles. Die kunnen dan hun verdriet weglachen want als je een bak black noodles op hebt zie je er best grappig uit met al die zwarte smurrie rond je mond. :) Wij probeerde de noodles, die overigens erg lekker waren, voorzichtig weg te werken want we waren natuurlijk wel in pak. Beneden gingen we nog even koffie bestellen bij een kleine coffeeshop, waar we met z’n 30en het personeel aardig in de stress brachten.
Vervolgens kwamen we precies op tijd aan bij Samsung. Hier werden we ontvangen met het maken van een groepsfoto :) . Dit waren we ondertussen wel gewend natuurlijk. Vervolgens kregen we ook hier in een auditorium een flitsend filmpje met Amerikaanse voice over te zien. Daarna volgden een rondleiding door een showroom met tv’s, telefoons, camera’s etc. Je mocht alles aanraken en uitproberen. Dit lieten wij ons geen twee keer zeggen! Daarna een rondleiding door hun museum: je kon terug in de tijd lopen langs een rij tv’s bijvoorbeeld. Hierna was de rondleiding al weer afgelopen en kregen we een stapel folders en een muismat met onze groepsfoto er op. De profs kregen ieder een setje manchetknopen met een chipje er op. Vervolgens was het al weer tijd om te gaan want de volgende groep stond te wachten: Het ministerie van ICT van Thailand. We werden voorzichtig naar buiten gebonjourd. Gelukkig stond de bus al klaar. We vertrokken met de bus naar een hostel in de richting van Daejeon. Het hostel lag in de bergen en was helemaal uitgestorven: wij waren de enige gasten. We moesten met 4 mensen in een kamer slapen en in de kamer stonden helemaal geen bedden. We moesten namelijk op een dekentje op de grond slapen: Korean Style. In een zaal van het hostel kregen we ons avondeten. Dit was weer één wok per tafel met een brandertje. Na het smakelijke eten ging onze gids bier voor ons halen. Toen hij terug was met het bier en snacks (roasted squid :) ) gingen we in een grote zaal spelletjes zitten spelen, muziek luisteren en bier drinken. Dit was erg gezellig en ging nog vrij lang door maar er kwam toch een eind aan want de volgende ochtend moesten we zoals gebruikelijk vroeg op.